Як виявити інформаційний фейк

Довіряй, але перевіряй.


Скільки разів ми чули цю фразу? Сьогодні обман усюди. Зокрема і в інтернеті. Фейки здатні змінювати життя цілих країн і можуть призвести від звичайної образи до кривавих наслідків. І зараз, в еру інтелектуальних технологій, ця тема як ніколи актуальна.


Більшість українців вважає, що зможуть відрізнити фейк від правди. Ти серед них? Нічого страшного, якщо відповідь – ні. Навчитися цьому дуже легко. Завдяки фактчекінгу. Фактчекінг – це практика перевірки фактів, якою має володіти кожен свідомий громадянин.


Для початку розглянемо основні маркери агресивної маніпуляції:

  • повідомлення лякає тебе;
  • у повідомленні чорно-білий світогляд: хтось дуже поганий, інший дуже хороший;
  • повідомлення викликає обурення і розпач;
  • інформація відволікає (перебирає на себе) твою увагу, змушує думати та переживати про іншу проблему чи явище;
  • ти зустрічаєш меседж, який постійно повторюється;
  • повідомлення з неофіційних джерел термінове;
  • повідомлення неможливо перевірити;
  • інформація виглядає як плітки;
  • повідомлення викликає ейфорію.


Як відрізнити правдиву інформацію від фейку?


1. Джерело інформації.

Дізнайся чи є в інформації посилання на офіційне джерело. Найчастіше це великі інформаційні агентства або відомі державні установи. У кожної з них зараз є офіційний сайт, де викладена точна інформація.


2. Провокація на емоції.

Якщо перед тобою новина, що викликає яскраво виражену злість чи радість – ймовірно, це теж вигадка! Такі заголовки, як “ШОК КОНТЕНТ”, “Ви не повірите” одразу мають викликати сумнів. Адже часто такі заголовки використовуються для того, аби споживач клацнув на новину. Відповідно до журналістських стандартів, лексика в статті має бути беземоційною. Оцінки ж події можуть давати лише КОНКРЕТНІ експерти.


3. Авторство.

Якщо новина справжня, автор повинен вказати своє прізвище та ім’я. Адже саме він несе відповідальність за публікацію. Так ти можеш знайти його в соціальних мережах і ознайомитися з біографією.


4. Дата публікації.

Обов’язково подивися, чи є ця новина на інших новинних порталах. Є випадки, коли застаріла новина подається як нова.


5. Наявність інформаційного приводу та факту.

Це є основним критерієм якісного матеріалу. Не поширюй неперевірену інформацію. Нехай ти будеш не першим, хто її опублікував, але це краще, ніж облажатися, поширивши фейк.

Довіряй, але перевіряй:)