Теорія поколінь: чому ми різні і як почути один одного / Тетяна Костенко

Теорія поколінь. Чому ми різні і як почути один одного?

Теорію поколінь створили американські вчені Нейл Хоув (Neil Howe) і Вільям Штраус (William Strauss) в 1991 році. Основою цієї моделі є цінності людей. Так, на думку сучасних учених, саме цінності і їх схожість, а не вік, формують і визначають покоління як групу людей, народжених у певний віковий період, що випробували вплив одних і тих же подій і особливостей виховання, зі схожими цінностями.

Ми цих цінностей не помічаємо, але саме вони багато в чому визначають нашу поведінку: як ми спілкуємося, як вирішуємо конфлікти і будуємо команди, як розвиваємося, що і як купуємо, що нас мотивує, як ставимо цілі і управляємо людьми.

Теорію поколінь  сьогодні широко використовують маркетологи, соціологи та економісти, психологи, управлінці. Адже, розгадавши таємницю відмінностей поколінь, можна знайти ключик до представників різного віку.

Виділяють шість поколінь (з тих, що сьогодні живуть):

  • покоління переможців або GI (народилися в 1901- 1922);
  • мовчазне покоління (1923 – 1942);
  • покоління бумерів або бебі-бумери (1943 – 1963);
  • покоління Х (1963 – 1983);
  • покоління Y (1983 – 2003);
  • покоління Z (2003 – 2023).

Ми розглянемо останні чотири покоління.

Бебі-бумери (1943 – 1963)

Цінності, особливості: ідеалізм, оптимізм, молодість, здоров’я, робота, залученість, імідж, особиста винагорода і статус, ностальгія, сім’я, орієнтація на команду, праця, грамота, медаль.

Як з ними спілкуватися представникам інших поколінь:

  • Вислухайте до кінця (розмова може бути довгою)
  • Буде багато запитань
  • Потрібні аргументи, щоб переконати.

Покоління Х (1963 – 1983) «Быстрее, выше, сильнее»

Цінності, особливості: самостійність, зміни, вибір, надія на себе, індивідуалізм, виживання, навчання протягом всього життя, прагматизм, рівноправність, свобода, споживання, різкі, люблять командувати, чекають від інших самостійності.

Як з ними спілкуватися представникам інших поколінь:

  • Не перебивайте
  • Нейтральна інтонація
  • Конкретне запитання – конкретна відповідь
  • При розмові з ними заборонено використовувати такі слова як «ні», «не можливо» – завжди пропонувати їм якесь рішення.

Покоління Y (1983 – 2003) Digital immigrants

Цінності, особливості: зміни, оптимізм, жити сьогоднішнім днем, комунікабельність, впевненість в собі, різноманітність, підпорядкування, мораль, негайна винагорода, громадянська свідомість, досягнення, наївність, профі у техніці, креативність, їм важливо бути собою разом із командою («Не важливо, скільки я коштую, важливо  – скільки мені потрібно»), життя – це свято.

Як з ними спілкуватися представникам інших поколінь:

  • Зрозумійте їх
  • Давайте зворотній зв’язок
  • Хваліть
  • Дозвольте їм швидше рости.

Покоління Z (2003 – 2023) Digital natives

Цінності, особливості: відданість, дотримання правил, закон і порядок, жертовність, честь, терпіння, економність, підприємницькі якості, тривалість уваги 8 секунд, самостійні у побуті, люблять готувати, досвідчені споживачі, економічно грамотні, зрілі та здатні до самоконтролю, хочуть отримати освіту та знання, їм не все одно, реалісти, дивляться у майбутнє.

Як з ними спілкуватися представникам інших поколінь:

  • Постійно використовуйте зображення для привертання їхньої уваги (саме для них були придумані emozzi та стікери)
  • Говоріть як із дорослими, навіть на глобальні теми
  • Враховуйте, що в них є своя думка і право впливати на сімейні рішення
  • Розвивайте в них дух підприємництва
  • Залучайте до вирішення соціальних проблем, благодійності
  • Заохочуйте в них допитливість.

Проаналізувавши історію починаючи практично з XV століття до наших часів, вчені-засновники Теорії встановили, що розвиток поколінь повторюється! Приблизно через 80-тирічний цикл, за який встигає змінитися відповідно чотири покоління. Очікується, що вони повторять цінності покоління GI (1900-1923).